Skolernes skakdag! …men hvad så nu?

Som altid når jeg har lavet nyt materiale, se længere nede, vil jeg gerne vedlægge en lille freebie i nyhedsbrevet (Tilmeld dig nyhedsbrevet!). Men jeg har endnu ikke bestemt mig for hvilken, så skriv gerne i kommentarfeltet om du stemmer for et par aktivitetskort eller nogle pralemærker. 

Nu er jeg kommet mig ovenpå det kæmpe arrangement, det er, at afholde skolernes skakdag. I dette blog indlæg vil jeg fortælle lidt om, hvordan vi valgte at afholde dagen i år med et fantastisk indslag, som jeg håber i andre vil kunne bruge også. Men så vil jeg også fortælle lidt om mine refleksioner over, hvordan vi kan fastholde elevernes interesse her efter skolernes skakdag. Til sidst vil jeg vise nogle af de materialer, som jeg i den forbindelse har nørdet med her i vinterferien.

skakbillede-fra-skole

Vi havde inviteret både indskoling og mellemtrin. Hvor vi tidligere år havde inviteret hele klasser over ad gangen, havde vi i år givet os selv den præmis, at børnene skulle spille med hinanden på tværs af årgangene. Dette er jo netop noget af det, som skak kan – være det fælles tredje mellem en elev fra 1. klasse og en fra 6. klasse. Vi havde derfor niveau opdelte hold, som eleverne selv havde fået lov at melde sig ind på.

Det blev dog ret omfangsrigt, og  vi måtte tage idrætssalen i brug – på midterste niveau var vi oppe på 80 børn samtidigt!! Vi har aller højest 40 skakspil, når de alle virker, så vi måtte spæde til med Ipads og “mælkeskakspil” – som jeg er virkelig taknemmelig for at vi havde. Jeg kunne godt tænke mig, at have et spil i hver klasse, så de altid har adgang til at spille.

“Er der nogen der ved, om man stadig kan bestille mælkebrætter og klistermærker?”

Bedsteforældreskak

Men det bedste tip jeg har til jer, er en succes vi har gentaget hver gang vi har haft skolernes skakdag. Vores 0. klasser har en tradition med at have deres bedsteforældre med i skole på en speciel besøgsdag hvert år. Vores første skolernes skakdag lå tilfældigvis samme dag som bedsteforældredagen, så vi inviterede selvfølgelig bedsteforældrene med.

Det har været en kæmpe succes! 0. klasse børnene spiller først bondeskak mod deres egne bedsteforældre, og dernæst spiller de arm/hjerne skak med deres bedsteforældre mod en klassekammerat. Der er den hyggeligste stemning med børn der stråler og tålmodige bedsteforældre. Jeg er sikker på, at det inspirerer mange af dem til at fortsætte med at spille derhjemme.

Se evt. billeder og læs artiklen fra Gladsaxe bladet om vores bedsteforældre arrangement sidste år: Artikel – Gladsaxe bladet 2015

….Men hvad så nu?

Vi har endnu ikke oprettet faste skaktimer på vores skole (kommenter gerne med jeres erfaringer på området), så hvordan sørger jeg nu for på bedste måde at vedligeholde børnenes interesse?

Vi har talt om at oprette et skakhold på tværs af årgange uden for normal skoletid, men uanset hvor meget energi jeg lægger i det, vil jeg ikke have mulighed for at rumme alle de omkring 200 elever, der var helt fanget af skak i fredags. Vi har også tænkt på det som valgfag eller SFO-værksted, men alle scenarierne kræver at jeg har timer til at stå for det, og jeg kan jo ikke være alle steder samtidigt. Jeg har også talt med matematiklærerne om at lave skaktimer i de enkelte klasser i ny og næ. Det var også en mulighed. De fortæller mig dog, at de godt kan tage spillene eller Ipads frem, men de har jo ikke taget skoleskaklærer-uddannelsen, og har derfor ikke samme mod på at instruere børnene i det.

Jeg har derfor lagt hovedet i blød og gjort det til mit vinterferie-nørde-projekt. Jeg synes faktisk selv at jeg er kommet frem til en spændende løsning, og jeg har glædet mig til at dele den med jer.

Skak aktivitetskort

dias1

Her mangler jeg et blogindlæg om aktivitetskort generelt, men det må I få på et senere tidspunkt. Indtil videre kan jeg fortælle, at det er kort, som er i klassen, og som eleverne kan tage med ned til deres plads og arbejde med selvstændigt.

Jeg har lavet 14 aktivitetskort i A5 størrelse, så der både er nogle der forklarer regler, og nogle der øver taktik.

Kortene kan I købe i min TPT-store: Køb skak aktivitetskort

Jeg har tænkt mig at laminere et sæt kort til hver klasse, der deltog på skolernes skakdag. På den måde kan lærerne i klasserne til hver en tid sige til enkelte elever, at de kan tage og arbejde med et af kortene, hvis der er lidt tid tilovers. På den måde kan hver enkelt komme videre på det niveau, som de nu engang er på uden, at jeg behøver at være fysisk til stede i lokalet.

Det er dog vigtigt at huske, at det ikke kun er de hurtige elever, der har glæde af at arbejde med skak ved siden af den almindelige undervisning. Skoleskak har også vist gode resultater for de fagligt svage elever. Så nogle gange kan de måske også arbejde med aktivitetskortene, mens de andre laver noget andet.

dias1

Jeg har også lavet pralemærker til kortene for at motivere eleverne til progression. Det er en slags små diplomer, som eleverne kan få, når de mestrer noget. Mere om pralemærker i et nyt blogindlæg en anden gang. Det er noget mine elever elsker og er stolte af, når de har arbejdet sig til. Der er indtil videre 7 forskellige pralemærker

Se mere om indholdet af pralemærkerne i min TPT-store: Skak pralemærker

God skak app

Har I introduceret jeres elever til Play Magnus – app’en? Hvis ikke, så er det bare om at komme i gang. Det er nok den skak app, der har motiveret mine elever mest. De spiller mod verdensmesteren Magnus Carlsen på forskellige stadier i hans liv, lige fra han er 5 år og rykker tilfældigt med brikkerne, til han er 25 og… – nå ja, det ved I jo nok.

dias01

For at motivere mine elever til at spille derhjemme, har jeg selvfølgelig også lavet pralemærker til Play Magnus – app’en. Jeg har lavet til de forskellige aldre, dog ikke længere end til 15 år. Hvis det skulle ske, at nogle elever slår ham der, så vil det kun være en glæde for mig, at skulle lave nogle flere.

Jeg slår Magnus pralemærker: Jeg slår Magnus

Tak for kampen

Jeg håber med tiden at jeg kan få stablet et skakhold på benene, som kan komme ud og spille mod nogle andre skoler eller deltage i turneringer. Jeg har derfor lavet nogle “Tak for kampen” – mærker, som jeg er sikker på, at mine elever vil synes er fantastiske. Nu skal vi så bare finde nogle at spille mod, som også kunne tænke sig at bytte mærker, ellers må mine elever jo øve sig i at give noget væk uden nødvendigvis at få noget igen (det har de, nok også meget godt af).

dias1

Jeg blev inspireret fra andre sportsgrene, hvor man bytter f.eks. pins eller små flag med modstanderne. Ja i fodbold bytter de jo sågar trøjer. Jeg synes det er en fin gestus, men ser også gerne at mine elever beholder deres trøjer på til turneringer, så derfor får de “Tak for kampen” – mærker i stedet, som de kan uddele.

Jeg laver gerne nogle specialdesignede “Tak for kampen” – mærker, for et lille beløb, hvis andre kunne være interesserede i det samme, og så kan vores elever jo tage en lille venskabskamp, hvis I bor i nærheden.

Skriv gerne jeres egne idéer og erfaringer med skoleskak i kommentarerne. Jeg er altid nysgerrig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *